سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویزای جستجوی کار آلمان (JOB SEEKER)

از آنجایی که آلمان دارای قدرتمند ترین اقتصاد اتحادیه اروپا میباشد، طبعا موقعیت های شغلی مناسب زیادی نیز در این کشور وجود دارد. این امکان برای اشخاص از سایر ملیت ها وجود دارد که شانس خود را برای یافتن شغل در آلمان امتحان کنند. ناگفته نماند که یافتن شغل مناسب در این کشور ربط مستقیم به سطح زبان آلمانی افراد دارد. در ادامه به صورت کامل ویزای جستجوی کار آلمان میپردازیم. از آنجایی که آلمان دارای قدرتمند ترین اقتصاد اتحادیه اروپا میباشد، طبعا موقعیت های شغلی مناسب زیادی نیز در این کشور وجود دارد. این امکان برای اشخاص از سایر ملیت ها وجود دارد که شانس خود را برای یافتن شغل در آلمان امتحان کنند.

برای کار در آلمان به دو روش می توان اقدام نمود:

ویزای جستجوی کار آلمان یا ویزای کاریابی آلمان (JOB SEEKER)

در این روش ابتدا با ویزای جستجوی کار آلمان وارد خاک این کشور میشوید سپس بر اساس این ویزا، به شما مجوز اقامت کوتاه مدت 6 ماهه در خاک این کشور داده می شود تا در این فرصت، به صورت حضوری به جستجوی کار در آلمان بپردازید و در صورتی که موفق به پیدا کردن شغل و انعقاد قرار داد با کارفرمای آلمانی شدید، مجوز اقامت بلند مدت کاری به طول زمان قرار داد کاری برای شما صادر می شود.

ویزای کاری آلمان از طریق پیشنهاد کاری (JOB OFFER)

در این روش پس از یافتن شغل مورد نظر در کشور خودتان پس از مکاتبات و بررسی رزومه به صورت اینترنتی با کارفرما مصاحبه ای ترتیب داده پس از جلب رضایت وی بر اساس شایستگی های شغلی، کارفرما به شما پیشنهاد کار یا Job Offer   ارائه می دهد و یک موقعیت شغلی قطعی در آلمان منتظر شماست که با اخذ ویزای کار آلمان وارد خاک این کشور می شوید.

برای به دست آوردن ویزای جستجوی کار آلمان ، می بایست مراحل  زیر را زیر طی کنید:

  1. ارائه مدارک لازم از قبیل: مدرک تحصیلی و رزومه کاری(سه سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی)
  2. پر کردن فرم درخواست ویزای جست و جوی کار
  3. گرفت وقت سفارت

ویزای جستجوی کار آلمان و شرایط عمومی آن

برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان نیاز به:

  • داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس از یکی از دانشگاه های آلمان یا مدرک معادل آن از دانشگاه های خارجی
  • داشتن حداقل 3 سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی ( اگر سابقه کار با بیمه همراه باشد، بهتر است )
  • ارائه مدارکی جهت اثبات داشتن توانایی مالی کافی برای اقامت در آلمان در بازه زمانی جستجوی کار(تمکن مالی)
  • ارائه مدارک پزشکی یا بیمه سفر برای تمام طول مدت اقامت در آلمان یا تا زمانی مجوز کار از یک کارفرمای آلمانی پیدا کنید.

با داشتن شرایط مطرح شده، می توانید برای اخذ ویزای جستجوی کار ( job seeker ) آلمان اقدام کنید.

نکته قابل توجه اینجاست که در میان شرایط فوق، داشتن مدرک زبان آلمانی وجود ندارد. اما کار در آلمان بدون توانایی تکلم به زبان آلمانی یا داشتن مدرک زبان آلمانی بسیار دشوار است، لذا داشتن مدرک زبان آلمانی برای اخذ ویزای جستجوی کار ( job seeker ) آلمان امری طبیعی است و شانس شما برای اخذ این ویزا را در بین تمامی متقاضیان بالاتر می برد و منظقی است که داشتن دانش مناسب از زبان آلمانی برای پیدا کردن شغلی بهتر با کارفرمایی قوی تر و حقوقی بالاتر، به شما کمک بزرگی میکند.


ویزای جستجوی کار آلمان و مدارک مورد نیاز

ویزای کار آلمان

مدارک اصلی مورد نیاز برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان :

  • گذرنامه معتبر
  • عکس گذرنامه بر اساس مشخصات بیومتریک
  • نامه ی کتبی که در آن شما هدف از سفر خود و اخذ ویزای جستجوی کار ( job seeker ) آلمان را توضیح می دهید.
  • مدرک دیپلم و مدارک دانشگاهی اعم از لیسانس و فوق لیسانس (و یا هر مدرک دیگری از شرایط تحصیلی دانشگاهی)
  • رزومه کاری و فعالیت های شغلی شما (CV) برای ویزای جستجوی کار ( job seeker ) آلمان
  • اسناد تمکن مالی شما مانند نامه حساب بانکی که ثابت می کند شما می توانید اقامت خود را در آلمان تأمین مالی کنید
  • مدارک هویتی وه مدارک ازدواج شما (ترجمه به زبان انگلیسی)
  • ارائه بیمه درمان

*به منظور جلو گیری از خطاهای احتمالی بهتر است که از همه مدارک دو نسخه همراه داشته باشید.

به عنوان آخرین مرحله، با پر کردن فرم درخواست ویزای جست و جوی کار آ?مان و نامه مصاحبه شغلی و انجام مصاحبه سفارت آلمان منتظر پاسخ ویزای کاری خود میشوید.


ویزای جستجوی کار آلمان و شرایط ویزای همراه

در صورت متاهل بودن پس از اخذ ویزای جستجوی کار آلمان و ورود به خاک این کشور، چنانچه شغل مناسب خود را پیدا کرده و با یک کارفرمای آلمانی موفق به عقد قرارداد شدید، می توانید ضمن ارائه درخواست اقامت طولانی مدت کاری در این کشور نیز جهت صدور ویزا برای همسر و فرزندان زیر 18 سال تان، درخواست خود را ارائه کنید. این پروسه معمولا از سه ماه پس از عقد قرارداد کاری قابل انجام است.


ویزای جستجوی کار آلمان و فرهنگ کار در آلمان

ساعت کاری در آلمان حدودا 37 ساعت در هفته با احتصاب 18 روز تعطیلات رسمس است. در آلمان سلسله مراتب سنتی و با مدیریت قوی است. در آلمان اغلب بحث های کاری با هدف گرفتن تصمیم نهایی برگزار می شود. زمان،‌ یک مفهوم به خوبی تعریف شده در فرهنگ تجاری آلمان است و مردم بسیار وقت شناس هستند و شما نیز اگر قصد اخذ ویزای جستجوی کار آلمان را دارید، حین مصاحبه باید خودتان را مطابق با فرهنگ کاری آلمانی ها وفق داده و در صورت استخدام ، در محیط کاری نیز همین گونه باشید.


میزان حقوق نیروی کار در آلمان

ویزای کار آلمان

در سال 2016، سه چهارم افراد بین 15 تا 64 ساله در آلمان دارای مشاغلی بوده اند که متوسط دستمزد آنان بسیار بالاتر از متوسط معیار حداقل ??دستمزد بوده و این در حالی است که فقط 5 درصد از این افراد در شغل هایی که طبق معیار های به عنوان “ساعت های بسیار طولانی” طبقه بندی می شوند، کار می کنند.

همچنین حداقل دستمزد در آلمان در سال 2018 ،  8?84 یورو در ساعت و حداقل دستمزد در سال 2019 ، 9?19 یورو در ساعت می باشد.

حقوق نیروی کار در آلمان برای مشاغل تخصصی و مهندسی (چه برای نیروی کار بومی آلمان و چه نیروی کار خارجی) کمتر از 2300 یورو در ماه نمی باشد.


مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2019

کشور آلمان با اقتصاد پویا پتانسیل فوق العاده ای برای جذب نیروی کار ماهر خارجی را دارد و از این دریچه، راه را برای متخصصین و افراد ماهر خارجی در کشور خود گشوده است. در ادامه، ده منصب از پرتقاضا ترین مشاغل کشور آلمان را به شما متقاضیان عزیز اخذ ویزای جستجوی کارآلمان معرفی می کنیم:

مشاغل مهندسی:

  • حرفه مهندسی مکانیک و خودرو (مهندس)
  • مکاترونیک، انرژی و الکترونیک (مهندس)
  • مهندسی فلز و جوشکاری
  • تحقیق و توسعه فنی
  • طراحی فنی، ساخت و ساز و ساخت مدل
  • علوم کامپیوتری، مشاوره فناوری اطلاعات، توسعه نرم افزار و برنامه نویسی و تحلیل داده

آموزش فنی و حرفه ای: در صورتی که شما نیروی کار فنی و حرفه ای متخصصی هستید، در این زمینه موقعیت های شغلی بسیار خوبی در آلمان نظیر: صنایع حرارتی و برودتی و.. در انتظار شماست.

کار در آلمان به عنوان پرستار یا پزشک: مراقبت های بهداشتی، مراقبت های پرستاری، خدمات پزشکی اورژانس و خدمات زایمان (به عنوان متخصصان فارغ التحصیل از رشته های بهداشت و پرستاری) و مراقبت از سالمندان (به عنوان متخصصان تحصیلات تکمیلی در مراقبت سالمندان) نیز مشاغلی هستند که درصد شانس بیشتری برای متقاضی اخذ ویزای جستجوی کار آلمان جهت پیدا کردن کار در این کشور دارند.


ویزای جستجوی کار آلمان و مؤسسات کاریابی در آلمان

ویزای کار آلمان

اولین گزینه برای کاریابی در آلمانمراجعه به موسسات کاریابی یا Recruitment Agencies در آلمان باشد. موسسات کاریابی دولتی و خصوصی زیادی در آلمان وجود دارد اما به هر حال ممکن است با توجه به بودجه ای که دارید، نتوانید از تعداد موسسات کاریابی زیادی برای پیدا کردن شغل مورد علاقه تان مشاوره بگیرید.

آژانس استخدام فدرال آلمان یا (Bundesagentur für Arbeit BA)، بزرگترین ارائه دهنده خدمات بازار کار در آلمان و دارای شبکه ای بیش از 700 سازمان و دفتر در سراسر کشور است که بخش خدمات بین المللی آن (ZAV) ارائه دهنده اطلاعات، در مورد فرصت های شغلی، از جمله مشاغل موقت و حتی مشاغل گاه به گاه برای جویندگان کار خارجی است. شما می توانید پروفایل مشخصات کاری، صلاحیت های کاری و نقاط قوت کاری خود را در بخش پرتال کاریابی این سازمان پست کنید و همچنین قادر به پست کردن این هستید که به دنبال کار در چه نوع کمپانی هایی می باشید. بعلاوه می توانید برای دریافت مشاوره های کاری به آنها ایمیل بدهید.

مناصب شغلی در آلمان، اغلب در وبسایت های کاریابی و استخدامی یا  (Jobbörsen) با رویکرد دسته بندی متخصصین در صنایع خاص و با تمرکز بر مشاغل برای افراد خارجی تبلیغ می شوند

برخی از کمپانی های بزرگ بین المللی در وب سایت های خود به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی مناصب شغلی مورد نیاز خود را تبلیغ می کنند. این شرکت ها معمولا مناصب خالی و مورد نیاز شغلی خود را تحت عنوان Stellenangebote، Karriere یا Vakanzen فهرست می کنند. شرکت های بزرگ آلمانی شامل آدیداس، آلدی، BASF ، بایر، BMW ، بوش، دایملر، Deutsche Bank ، E.ON، Lidl، Merck، SAP، زیمنس و فولکس واگن هستند. اما فراموش نکنید که تعداد زیادی از شرکت های کوچک و متوسط که بخش مهمی از اقتصاد آلمان را تشکیل می دهند، نیز در سایت هایشان مناصب شغلی مورد نیاز خود را تبلیغ می کنند. بنابراین می توانید با بررسی سایت های رسمی کمپانی های بزرگ و شرکت های کوچک تر نیز ضمن اخذ ویزای جستجوی کار آلمان با درصد شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود در این کشور اقدام کنید.

در طول 6 ماه اقامت موقت ویزای جستجوی کار ( Job Seeker ) آلمان، می توانید به گزینه های دیگر کاریابی مانند روزنامه های مطبوعاتی و مجلات آنلاین، شبکه های اجتماعی بویژه شبکه حرفه ای مشاغل آلمان در شبکه اجتماعی LinkedIn ، سفارت خانه ها و کنسولگری ها و دوره های کارآموزی Traineeships  و  internships  و دوره های داوطلبانه در آلمان نیز فکر کنید. در ادامه نمودارهای نرخ بیکاری در یک و پنج سال اخیر در آلمان ارائه و جدول آماری بیکاری در سال 2019 نشان داده شده است.


شرایط اخذ اقامت و تابعیت آلمان از طریق کار

پس از اینکه بوسیله ویزای جستجوی کار آلمان ، وارد این کشور شده و موفق به یافتن شغل مورد نظر خود و انعقاد قرارداد کاری با کارفرمای آلمانی شدید، پس از دریافت بلو کارت و حداقل 2 سال اشتغال به کار و پرداخت مالیات میتوانید برای دریافت اقامت دائم کشور آلمان درخواست بدهید.


مقالات و مطالب مرتبط زیر را جهت مطالعه بیشتر به شما پیشنهاد میکنیم:

تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

کار در آلمان

مهاجرت به آلمان

ویزای کار آلمان