سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهاجرت تحصیلی به آلمان

از مهم ترین دلایل علاقه دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشور آلمان، رایگاه بودن تحصیل در این کشور بزرگ و پیشرفته از نظر صنعتی است. تحصیل در کشور آلمان به زبان آلمانی رایگان است و این موضوع بتعث شده تا هر ساله دانشجویان بسیاری از سر تا سر جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان باشند. داشتن مدرک زبان آلمانی از اصلی ترین شرایط تحصیل در آلمان است. در صورتی که شخص علاقه به ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان داشته باشد می تواند با داشتن مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه های خصوصی و غیر رایگان آلمان، در صورت دارا بودن شرایط پذیرش بگیرد.

قانون جدید درباره وقت سفارت آلمان برای ویزای تحصیلی

بر اساس قوانین جدید کشور آلمان، دارندگان بورسیه تحصیلی و پذیرفته شدگان در فرصت مطالعاتی، دوره دکترا و دوره فوق لیسانس با مدرک زبان در زمانی بسیار کوتاه تر نسبت به سایر متقاضیان می توانند مصاحبه سفارت را انجام دهند. زمان اعلام شده جدید برای انجام مصاحبه بین 3 تا 4 هفته می باشد.


مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق تحصیل در مدارس

مهاجرت تحصیلی به آلمان

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق تحصیل در مدارس، آشنایی با سسیستم آموزشی این کشور است. کودکان در آلمان از سن 3 تا 6 سالگی می توانند به مهدکودک ها بروند و پس از آن، 4 سال تحصیل پایه در مقطع ابتدایی برای همه کودکان اجباری می باشد. پس از اتمام سال چهارم ابتدایی دانش آموزان به یکی از سه نوع مختلف مدرسه زیر، با توجه به توانایی ها و استعداد هایشان و با سطوح علمی متفاوت می روند و ادامه تحصیل می دهند.

  • Hauptschule: این مدرسه برای دانش آموزانی است که نمرات 5 تا 9 را کسب می کنند و تا سن 18 سالگی در این مدارس به ادامه تحصیل می پردازند. این مدارس به مدارس فنی و حرفه ای شباهت دارند و مخصوص دانش آموزانی می باشد که از توانایی علمی کمتری برخوردارند و تحصیل همزمان با دوره های کارآموزی همراه می باشد.
  • Realschule: این مدارس مناسب دانش آموزانی می باشد که نمرات 5 تا 10 را کسب می کنند و می توانند پس از اتمام تحصیل دوره های کارآموزی را سپری کنند و یا با ادامه تحصیل در مدارس دیگر به دانشگاه ورود پیدا کنند.
  • Gymnasium: این مدارس اختصاص به کسانی دارد که نمرات 10 تا 13 را کسب می نمایند و قصد ادامه تحصیل در بهترین رشته های دانشگاهی را دارند و پس از اتمام تحصیل در این مدارس باید در یک آزمون مشابه آزمون سراسری شرکت کنند و در صورت قبول شدن در آزمون به دانشگاه های عالی آلمان وارد شوند.

هزینه های این مدارس بسیار متغیر می باشد و می توان هزینه سالیانه تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه روزی کشور آلمان را 30 هزار یورو تخمین زد.


مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

گام اول برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را دارند، دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان می باشد. کیفیت با توجه به بالا بودن سطح آموزش در کشور آلمان طبیعی است که دانشجویان بین المللی علاقه زیادی به تحصیل در این کشور داشته باشند. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی باید این امر را در نظر داشت که از سال دریافت مدرک دیپلم نباید بیشتر از 4 یا 5 سال گذشته باشد. در واقع گپ تحصیلی برای اخذ پذیرش نکته ی حائز اهمیتی است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید در نظر داشته باشند. برای ورود به دانشگاه های رایگان آلمان داشتن مدرک حداقل b1 زبان آلمانی مورد نیاز است و فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان در صورت اخذ پذیرش می بایست پس از ورود به آلمان ابتدا سطح زبان خود را تقویت کند و مدرک b2 زبان آلمانی را اخذ نماید و پس از آن می تواند وارد دانشگاه شود.

زمان دوره کارشناسی در آلمان 4 ساله می باشد و فرد در حین تحصیل اجازه کار پاره وقت (20 ساعت در هفته) خواهد داشت. تحصیل رایگان در آلمان بدین منظور نیست که تحصیل کاملا به صورت رایگان باشد و دانشگاه های رایگان آلمان سالیانه مبلغ بسیار کمی حدود 700 تا 800 یورو از دانشجو اخذ می کنند. برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در آلمان، فرد متقاضی باید مدرک آیلتس حداقل 6 را اخذ نماید. شهریه دانشگاه های خصوصی در آلمان از سالیانه 12 الی 13 هزار یورو تا 20 هزار یورو بسته به رشته و شهر و دانشگاه متفاوت می باشند. یکی از اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای دانشجویی آلمان، نامه تمکن بانکی می باشد که این نامه تمکن نشان دهنده این موضوع می باشد که دانشجو هزینه های تحصیل و زندگی یک سال اول را تامین می کند. این هزینه ها توسط دولت آلمان برای یک فرد حدودا ماهیانه 750 یورو تخمین زده شده است.


مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

مهاجرت تحصیلی به آلمان

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی از دانشگاه های معتبر ایران یکی از مهمترین نکاتی است که مورد سوال بسیاری از علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد است. اینکه مدرک شما از چه دانشگاهی از ایران باشد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بسیار نکته مهم و حائز اهمیتی است، امروزه دانشگاه های آلمان به دانشگاه هایی نظیر پیام نور و علمی کاربردی کمتر رغبت نشان داده و تنها در بعضی از دانشگاه های این کشور برای آنان پذیرش ارائه می کنند طول دوره مقطع کارشناسی در آلمان می تواند 1 ساله، 1 سال و نیمه وحتی 2 ساله باشد. طول مدت تحصیل کاملا به رشته و ترم های دانشگاه بستگی دارد. افرادی که دارای مدرک لیسانس بوده و گپ تحصیلی آن ها بیشتر از 5 سال نیست، می توانند برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در آلمان در مقطع فوق لیسانس طبق لیست زیر می باشد.

  • پاسپورت
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • اصل و ترجمه تمامی مقاطع تحصیلی شامل دیپلم و پیش دانشگاهی و لیسانس به همراه ریز نمرات آن ها
  • نامه تمکن مالی
  • نامه و رزومه کاری در صورت داشتن سابقه کار

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری

دریافت  پذیرش از مقطع دکتری امر نسبتا مشکلی می باشد. برای این کار شخص در مقطع دکتری باید در صورت داشتن رزومه قوی برای پیدا کردن یک استاد راهنما اقدام کند و پس از مذاکره با استاد راهنما و در صورتی که استاد راهنما فرد متقاضی را قبول کند، وی می تواند در مقطع دکتری پذیرش خود را اخذ نماید. داشتن رزومه قابل قبول بدین منظور می باشد که دانشجو حتما باید حداقل سه یا چهار مورد مقاله های ISI، سابقه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، معدل بالا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، مدرک زبان در سطح مطلوب و توصیه نامه و انگیزه نامه قوی داشته باشد. معمولا  تحصیل در مقطع دکتری در آلمان 4 سال به طول می انجامد.

بورسیه تحصیلی آلمان

کشور آلمان هرساله و با توجه به سطح درامد و شایستگی دانشجویان اقدام به اعطا بورس های مختلفی میکند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید این نکته را در نظر داشته باشند که اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امر بسیار مشکلی می باشد. اما این موضوع در مقطع دکتری و با توجه به رزومه قوی و قابل قبول شخص امکان پذیر است. در کشور آلمان بورس های مختلف و توسط سازمان DAAD اعطا میشود.


هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل رایگان در صورت تحصیل به زبان آلمانی از ویژه گی های سیستم آموزشی کشور آلمان است.

در کنار الزام ارائه تمکن مالی به سفارت آلمان برای اخذ ویزا، متقاضی باید آمادگی برای هزینه های دیگری نیز داشته باشد.

هزینه های زندگی برای افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشند، بسته به نوع و سبک زندگی فرد و عوامل دیگر متغیر می باشد. به طور میانگین هزینه های زندگی در آلمان برای یک نفر ماهیانه 700 تا 1000 یورو متغیر می باشد.

کار دانشجویی همزمان با تحصیل:

دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور آلمان این امکان را دارند که هفته ای 20ساعت حق کار داشته باشند. این موضوع میتواند تا حد زیادی در تامین مخارج زندگی دانشجو تاثیرگذار باشد که ساعتی از 8 تا 12 یورو درآمد خواهند داشت.

برای مطالعه بیشتر در زمینه تحصیل در آلمان اینجا کلیک کنید.


بررسی ویزای همراه آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

دانشجویان پس از شروع تحصیل در دانشگاه های آلمان میتوانند درخواست ویزای ویزای همراه ثبت کنند، منظور از همراه همسر و فرزند زیر 18 سال متقاضی می باشد.

از جمله مدارک مورد نیار میتوان به اثبات تمکن مالی، زبان a1 و اثبات محل سکونت اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  • پاسپورت
  • 2 فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • 2 قطعه کس با پشت زمینه طوسی در اندازه 35 در 45 میلی متر
  • پذیرش دانشگاه
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • نامه تمکن مالی
  • بیمه دانشجویی با حداقل 3 ماه اعتبار
  • انگیزه نامه
  • مدرک پرداخت هزینه بررسی پرونده توسط سفارت به مبلغ 60 یورو
  • مدرک زبان آلمانی
  • در صورت داشتن پذیرش از دانشگاه های دولتی

مقالات و مطالب مرتبط زیر را جهت مطالعه بیشتر به شما پیشنهاد میکنیم:

هزینه تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

کار در آلمان